Az öltésfajták kombinálása, klf. technikák egy munkán
2012.11.24 15:32Előzmény:
Diószegi Mónika
Nem tudom ki mennyire gondolkodott el azon, hogy vajon kik hogyan kezdenek bele, illetve milyen gobelin technikát választ. Nekem sokszor okoz problémát az elején mikor kezdek egy varrást, hogy na most akkor balról jobbra vagy keresztszemes legyen e inkább, stb... illetve még sosem voltam annyira merész tengerész hogy ezeket a technikákat keverjem (itt nem azt értem hogy több/kevesebb cérnahasználat, mondjuk az is egy jó kis téma szerintem, hogy ki hogy választja meg, mikor milyen mennyiségű fonállal dolgozik) hanem a varrás dőlése, illetve gobelin/keresztszemes öltés kombinációja. ?Nem
-
-
Dorottya Rozgonyi Én csak keresztszemezek, illetve hagyományos hímzéseket tanulom emellett, de egyszer ötvözni akarom majd a kettőt, mert van olyan kép, ahol kifejezetten jól mutatna és lenre akarom majd kipróbálni később. Amúgy szerintem hangulatfüggő...én legalábbis mindig érzésre döntöm el, hogy az anyagok között éppen melyiket választom vagy hogy melyik fonal legyen:))
-
Az általam egyébként nagyon tisztelt Dimensions mintáknál megtalálható minkét öltésfajta, az x szemes is, a gobelin öltés is és + a kontúrozás. A konturozást én személy szerint nem nagyon szeretem, a festmény-hatás ezáltal sérülszerintem. Persze ez azért is van elsősorban, hogy a kevésbé kidolgozott részeket kiemelje, felismerhetőbbé tegye. (E felismerés után jutottam el egyébként a saját mintákhoz, persze előtte behalmozva egy jó pár Dimensions készletet.:( )
A térhatás-érzés előidézhető a varrandó fonal mennységének különbözőségével is, s a gobelin öltések közé x szemes öltésekkel is. Azon felületekre amelyeket ki szeretnénk emelni.
Rusztikus hatás eléréséhez, fokozásához pedig az egyébként szükséges varrandó szálmennyiség olyan formán történő összetétele, hogy nagyon hasonló szinű, több árnyalatot összecsoportositunk.
A dőlés irány nálam gobelin esetében jobbra, ha x szemest varrok akkor a felső szál balra, ha ötvözöm, akkor az x szemes felső szállal együtt a gobelin is balra dől. Természetesen ez izlés dolga.
Én a bal alsó sarokból szeretek elindulni, ugy haladok jobbra, a fölötte lévő sort megint balról jobbra, stb. Ez is persze izlés dolga.
De a "mankót" 10x10 öltésenként (10x10 négyzetenként) történő négyzetrácsozást sosem hagynám ki. (Sokkal könnyebb igy a leszámolás.)
Ami kicsit bántja még az én szemem (láttam már ilyet), hogy pl. egységes, jobbra dőlő gobelin öltések között, pl. alakoknál, szemnél, kisebb részeknél stb. "belecsempésznek" a himzők balra dőlő ill. vizszintesen fekvő szálakat. Szerintem ez rontja kicsit az egységes összhatást.
Viszont láttam már olyan képet is (itt szép, hullámzó hatást idézve elő), ahol az egyik gobelin sor jobbra dől, a fölötte lévő balra dől, s igy váltakozva. Érdekes. Persze ezt én pl. egy vizes tájkép esetében tudnám elképzelni.
Sokan vannak, akik pl. az x szemes munkák lényegi részeit varrják csak ki, s a háttér kivarratlan marad. Természetesen ezek eredetileg is igy szerkesztett minták (pl. nagyon szép alapanyagra dolgozva). Több szempont érvényesül itt is, pl. fonaltakarékosság, térhatás, stb. Én személy szerint olyan képeket jobban szeretek választani, ahol a teljes felületet kell kivarrni.
Na meg aztán a térhatás (3 D-s hatás) egy jól elkészitett minta esetén a szép egybefüggő kihimzett felületen - ahol egységesen vagy balra vagy jobbra dőlnek az öltések/felső öltések – is kiválóan érvényesül.
És akkor még a „gyöngyös” kombinációról nem is beszéltünk…. H.Anikó
Szóljatok hozzá, ki hogyan gondolja, tapasztalja!